Det sker / Nyhedsbrev
Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet nederst på siden.

Nyhedsbrev

9/5 2017 - Nyhedsbrev: Konfliktsky?

Konfliktsky? Her er 3 gode råd til at blive bedre til at håndtere konflikter.

 
 
Hører du til en af dem, der er konfliktsky? Det gør jeg! Jeg plejer at gemme mig bag sofaen eller arkivskabet, hvis der er optræk til konflikt. Og hvis jeg skal sige noget, der er svært, til en anden, en kritik eller noget negativt, så kan jeg næsten ikke få mig selv til det. Jeg finder på undskyldninger og overspringshandlinger, indtil det bliver pinligt, eller til det har mistet sin relevans.

Kan du genkende noget af det?

Det kan jo gøre livet ret besværligt, når man er bange for at såre andre, eller at de pludselig ikke kan lide en, fordi man har sagt noget ubehageligt (det er i hvert fald typisk det, jeg er bange for, kan ske). Det kan også gøre de sociale relationer lidt mere udfordrende, for hvordan får du lige diskuteret et problem med din partner, når du besvimer af skræk ved tanken om at tage hul på det?

Uløste konflikter kan vokse sig store og i sidste ende kan de føre til, at man får det rigtig dårlig, måske bliver man oven i købet syg af det. Går det helt galt, kan det ende med skilsmisse eller med, at man ikke taler med et familiemedlem. Eller det kan ende med en helt lille krig med den nabo, man har en uoverensstemmelse med.

Det er måske lidt mærkeligt, at jeg har valgt en karriere som konfliktmægler, når nu jeg er konfliktsky. Heldigvis har uddannelsen hjulpet mig godt på vej.

Først og fremmest er jeg blevet mere bevidst om min egen konfliktadfærd. Hvordan er det lige jeg reagerer i konfliktsituationer. Men du behøver ikke at gå så langt som til at tage en uddannelse som konfliktmægler for at blive bedre til at håndtere konflikter, heldigvis. Du kan taget det første skridt ved at tænke over, om du er en af de konfliktsky.
Her er 3 råd til, hvad du kan gøre i en konfliktsituation i stedet for at gemme dig bag sofaen:
 
  • Tag en time out. Træd væk i nogle minutter og klar hovedet, lad følelserne falde til ro.
  • Hold dig på din egen banehalvdel, når du gennemtænker situationen. Sæt ord på (inde i hovedet) hvad der skete med formlen ”jeg blev …., fordi jeg ….” Jeg blev vred, da du råbte af mig, fordi jeg vil behandles med respekt”. Hvis du tænker: ”Fordi du er en idiot”, eller lignende, ryger du over på den andens banehalvdel. ”Fordi jeg er pisse sur”, er heller ikke en rigtig god forklaring, du skal lidt dybere ned. Formålet med denne lille øvelse er at give dig klarhed over, hvad der er på spil i situationen for dig selv. Såret stolthed, manglende anerkendelse, brudt tillid. Det kan hjælpe dig med at forstå, hvorfor du reagerede, som du gjorde.
    Du kan også prøve at forestille dig, hvad den anden mon tænkte i situationen – det kan give dig forståelse for den andens reaktion, som helt sikkert er lige så menneskelig som din.
  • Tænk ”vi” i stedet for at tænke ”jeg”, når du skal finde en løsning. Det vil give en bedre løsning for jer begge.
 
Ved du hvilken konfliktadfærd, du har?
 
  • Løber du væk og gemmer dig?
  • Går du til angreb?
  • Eller går du bare helt i stå?
  • Gør du altid det samme, eller kommer det an på, hvem du har en konflikt med?

Står du midt i en konflikt, eller kender du en, der gør? Ring til mig og få 5 minutters sparring.

Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet herunder
Navn
Virksomhed
E-mail
For at forhindre spam bedes du indtaste tegnene i feltet herunder:
Klik her hvis du ønsker at afmelde nyhedsbrevet

Hos ProMedio får du hjælp til konflikter:

  • Konfliktmægling
  • Workshops
  • Foredrag
  • Individuel træning i konflikthåndtering
 
Kontakt mig for at høre mere:
Ring til mig på 22 80 74 12 eller skriv til mig på promedio@promedio.dk
ProMedio | CVR: 37336033 | Smallegade 52 E, 2000 Frederiksberg  | Tlf.: 22807412 | promedio@promedio.dk